8 features die het leven van de automobilist aanzienlijk makkelijker gaan maken!
Het duurt nog even, maar in 2024 moeten alle nieuw-geregistreerde auto’s voorzien zijn van 30 ADAS-systemen die verplicht gesteld zijn door de Europese Commissie. Alle ADAS-systemen, ook wel rijhulpsystemen genoemd in het Nederlands, hebben betrekking op de veiligheid voor de bestuurder, de inzittenden en medeweggebruikers. Een flinke stap voorwaarts op het gebied van de verkeersveiligheid, maar het blijkt slechts het topje van de ijsberg.
Verschillende softwareontwikkelaars en autofabrikanten zijn namelijk al hard aan het werk met het ontwikkelen van veel meer features, gadgets en systemen om de veiligheid nog verder te verhogen. We hebben een aantal interessante features voor je op een rijtje gezet.
Dode-hoek-waarschuwing
De dode hoek bij vrachtwagens en auto’s is dé plek die zorgt voor de meeste ongevallen. Bij niet goed spiegelen is het makkelijk om een auto in de dode hoek te missen bij het veranderen van rijstrook. Door sensoren te plaatsen in de dode hoek, kunnen deze ongelukken voorkomen worden. Gebruikt de automobilist de richtingaanwijzer en bevindt een ander voertuig zich op datzelfde moment in de dode hoek, dan wordt de bestuurder gewaarschuwd. Er zijn uitgebreide systemen (blind spot intervention systems) waarbij de auto zelf stuurt of remt om een botsing te voorkomen.
Dit systeem mag niet verward worden met de rijlaanassistentiesystemen die al actief zijn in meer voertuigen. Deze waarschuwen alleen bij onbedoeld veranderen van rijstrook en hebben niets met de dode hoek te maken.
Remwaarschuwing of de auto die zelf remt bij een kop-staartbotsing
Twee features die zeer verbonden zijn en tegelijkertijd zeer verschillend. Bij de remwaarschuwing krijgt de bestuurder een waarschuwing wanneer de afstand op een voorligger te klein wordt. Er kan gedacht worden aan een piepend signaal, een waarschuwing op het dashboard of een trilling in de stoel (een nieuwe manier van waarschuwen in de auto van de toekomst). In dit voorbeeld remt de auto niet zelf.
Bij een auto die wel zelf remt bij een dreigende kop-staartbotsing wordt niet alleen gewaarschuwd; de auto neemt hierbij zelf het initiatief over en remt zelf. De volledige naam van deze feature is Automatic Emergency Braking (AEB).
Vermoeidheidwaarschuwingen
Bij vermoeidheid wordt het lastig om auto te rijden en goede beslissingen te maken achter het stuur. Maar merk jij eigenlijk wel op tijd dat je moe begint te worden? Geen zorgen, dat kan de auto voor je doen. Bij de Subaru Forester uit 2021 houdt een camera bijvoorbeeld je ogen en positionering van de handen in de gaten om te waarschuwen wanneer je signalen van vermoeidheid begint te vertonen. In de Mercedes-Benz E-klasse word je trouwens op een grappige manier gewaarschuwd; hier komt een afbeelding van een kop koffie op het dashboard met de vraag of het tijd is voor een pauze. Spijtig genoeg serveert de Duitse auto zelf geen koffie. Dát was pas een leuke feature geweest.
Een nieuwe vorm van parkeerassistentie
Een leuke naam bedenken voor de feature is lastig. Waarschuwingssysteem-voor-verkeer-bij-achteruit-rijden-van-een-parkeerplaats is immers erg lang. Wat dit systeem doet, is waarschuwen wanneer je achterwaarts een parkeerplaats wilt verlaten en er een auto aan komt rijden. Handig wanneer je tussen twee Hummers geparkeerd staat en met geen mogelijkheid kunt zien of er een auto aankomt. De sensoren aan de achterkant van de auto kunnen namelijk wél zien of er een voertuig aankomt.
Verkeersbordherkenning
Akkoord, een nieuw systeem is het niet, maar dit systeem wordt aanzienlijk uitgebreid als het aan de ontwikkelaars ligt. Niet alleen kan de auto de verkeersborden herkennen en ingrijpen (zoals bij een veranderde maximumsnelheid), in het buitenland worden de verkeersborden óók herkend en vertaald voor de bestuurder. In de Ford F-150 kun je deze technologie nu al gebruiken trouwens.
Achterbankherinnering
Het klinkt misschien gek, maar menig ouder/dierenbezitter vergeet weleens een kind of huisdier achter uit de auto te halen. En blijkbaar zijn dit vooral Amerikanen, want de auto’s die achterbankherinnering hebben, zijn de Chevrolet, de Buick, de GMC en Cadillac. Het systeem herinnert je eraan dat er ‘iets’ op de achterbank ligt (dankzij sensoren weet het systeem dat er iemand of iets achterin zit) wanneer je uitstapt.
Geavanceerde en verbonden navigatiesystemen
Makkelijk van A naar B komen. Dat is waar de meeste mensen de auto voor gebruiken. Maar wat als je nou net even niet precies weet waar B zich bevindt? Dan gebruik je een navigatiesysteem. Niet de systemen die je nu hebt, waarbij je constant een update nodig hebt en je navigatiesysteem alsnog niet weet dat er een nieuwe rotonde aangelegd is en de N-zoveel afgesloten is in verband met wegwerkzaamheden. Nee, de systemen van de toekomst zijn verbonden, geven constant actuele informatie én zorgen ervoor dat de route aangepast wordt op het moment dat er een file is, of er aan de weg gewerkt wordt.
Features die autorijden nog leuker maken
Dit is een beperkte greep uit de lange lijst met features die we kunnen verwachten in de auto’s van de toekomst; al zijn veel nieuwe modellen al uitgerust met een van de bovenstaande features. Daarmee moet het aanzienlijk leuker worden om achter het stuur te stappen in de volgende auto. De technologie zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de prijs van de auto, net als voor de kosten van reparaties met alle sensoren. De voorruit van een auto vervangen wordt hiermee niet direct duurder overigens: hoewel van de features te maken hebben met de voorruit, blijft deze gewoon van glas. De camera achter de voorruit en de projecties op de voorruit zelf hebben geen gevolgen voor de prijs van de autoruitvervanging.